2013. január 30., szerda

U. A. Fanthorpe: Kedves Lee Úr!


Kedves Lee Úr* (Okos Tanár Úr szerint
nem illik Laurie-nak szólítanom, de
így gondolok Önre, mivel Önnel éltem
egy teljes tanéven át), Kedves Lee Úr
(Laurie) csak szeretném, ha tudná,
hogy régebben utáltam az angolt, és Okos Tanár Urat
kedvelem talán a legkevésbé,
és ami Shakespeare-t illeti (őt is vesszük),
szerintem ő egy nemzeti katasztrófa, a vicceivel,
amiket Okos Tanár Úrnak kell megmagyaráznia,
és igazából attól se lesznek viccesek,
és T. Hughes és P. Larkin, meg a többiek
a szöveggyűjteményünkben, hát ők se túl humorosak,
sőt eléggé komor egy társaság, szóval ezért
akartam mondani, Kedves Laurie (bocsi) hogy a könyved
kárpótolt az összes többiért, ha
látnád a példányomat, tudnád, hogy együtt élt
velem, cola és kitkat foltok díszítik
és megfázásom nyomai, és gyakran
az ágyamba is magammal vittem, hogy felvidítson,
szóval kedves Laurie, bocsánatot szeretnék kérni,
nem kellett volna a fejlécek alatt a mamádról
skiccelnem rajzokat, valahogy
helytelennek tűnt, ha már ilyen kedves a könyvben a mamád,
és egyáltalán nem tetszettek azok a kérdések
a vidéki közösség szociális jólétéről
és az évszakok kamaszkorban történt észleléséről,
nem hinném, hogy azt akartad, hogy
így olvassák a könyvedet, de egyes részeket kívülről fújok,
és bárcsak a nagybátyáiddal és féltestvéreiddel
élhetnék én is Slad-ben, noha Okos tanár úr szerint a nézeted
az osztályharcról naív, és a vizsgáztatókat
nem fogja lenyűgözni, hogy mit tudok kívülről,
ők tömör és meggyőző válaszokat várnak
majd a kérdéseikre, de nekem nem erősségem a tömör és meggyőző,
én csak olyan szeretnék lenni, mint te, szeretném nem bánni a szegénységet,
szeretnék mindent szépnek és különösnek látni, ahogy te,
és már ki is vettem a következő kötetet a könyvtárból,
Spanyolországról, és kérdeztem is a mamát, tanulhatok-e
hegedülni, de Okos Tanár Úr szerint Spanyolország
már egyáltalán nem is olyan, már csupa üdülési jog
meg Torremolinos, és hány éves voltál,
amikor elkezdtél verseket írni? (Okos Tanár Úr szerint,
az én központozásommal a költészeti pályát fontolgatni,
megríkatja az angyalokat).

Ui: Kedves Laurie, kérlek, ne vedd magadra,
hogy megbuktam a vizsgán, nem a te hibád volt,
hanem az enyém, és Shakespeare-é,
és talán Okos Tanár Úré is, még mindig szeretem Cidert,
e téren semmi sem változott.

* ld: Laurie Lee: Cider with Rosie

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése